Tappat eller glömt

Det är olika trafikföretag som kör bussarna. Det finns ingen samlad plats för hittegods. Kontakta kundservice. Så får du veta vilket trafikföretag som körde din resa.


Ny lag, 1 augusti 2022, om enklare hantering av hittegods i kollektivtrafiken

Riksdagen har antagit förslag om en ny lag om hittegods i kollektivtrafiken. Syftet är att förtydliga reglerna och förenkla hanteringen av kvarglömt gods för trafikföretagen.

Enligt den nya lagen ska den som tar hand om kvarglömd eller borttappad egendom lämna den till det berörda trafikföretaget.

Trafikföretaget ska förvara egendomen åt ägaren. Om ägaren inte hämtar ut egendomen inom viss tid tillfaller den trafikföretaget. Företaget ska i vissa fall ha rätt att göra sig av med egendomen direkt och ska även ha rätt till ersättning av ägaren för förvaringen.

Hittegods i kollektivtrafiken, prop. 2021/22:218 (regeringen.se)

Ring Dalatrafiks kundservice

När du ringer oss är det bra om du förbereder dig. Tänk igenom vilken dag, linje och tid du åkte.

Telefon: 0771-95 95 95
Telefontid: vardagar kl. 7.00-18.00 
E-post: kundservice@dalatrafik.se

Ring direkt till de som körde

I stadstrafiken i Avesta, Borlänge, Falun, Ludvika eller Mora. Där kan du vända dig direkt till de som kör bussarna.

Avesta

Västanhede Trafik
Telefon: 010-495 29 20
Telefontid: Vardagar 7.30-13.00 och 13.30-16.00

Borlänge

Keolis
Telefon: 0243-21 45 01
Telefontid: Vardagar 9.00-14.00
E-post: hittegods.falunborlange@keolis.se

Falun

Keolis
Telefon: 023-479 01
Telefontid: Vardagar 9.00-14.00
E-post: hittegods.falunborlange@keolis.se

Ludvika

Transdev
Telefon: 0240-140 55
Telefontid: Vardagar 10.00-12.00

Mora

Transdev
Telefon: 010-164 74 35
Telefontid: Vardagar 8.00-12.00

Senast uppdaterad: 12 juli 2022