Betala med autogiro

Reser du regelbundet under en längre period? Då rekommenderar vi 30-dagars periodkort med autogiro. På ett år får du två kostnadsfria månader.


Betala tio månader, res i tolv

Autogiro är ett sätt att betala. Du väljer själv hur länge du vill ha autogiro. Det finns ingen bindningstid.

Betalar du ditt periodkort med autogiro i tio månader får du därefter två betalningsfria månader. Ditt autogiro förnyas automatiskt. Men du kan när som helst under året avsluta ditt autogiro hos oss.


Senior Smart går inte att köpa med autogiro.

Priser periodkort 30 dagar

Zoner 7-19 år 20-25 år 26- år
1 zon 338:- 338:- 557:-
Kommun 372:-* 423:- 687:-
2 zoner 372:-* 647:- 1104:-
Län 372:-* 1040:- 1607:-

*Upp till 20-kort.

Prisexempel för våra periodkort

Markerar din kommun i tabellen. Då får du några exempel där du kan se vad ett periodkort kostar.

Seniorkortet med autogiro

Du kan även dela upp betalningen av ditt Seniorkort med autogiro. Observera att Seniorkortet är ett årskort. Med autogiro delar du upp din betalning på 12 månader.

Reglerna med uppsägning och fria månader gäller inte när du betalar ditt Seniorkort med autogiro!

Ansök om autogiro

För att betala med autogiro behöver du göra en ansökan. Ansök senast den 15:e i månaden innan du börjar resa. Kortet gäller från den 1:a i månaden efter. Om du ansöker efter den 15:e kan du börja resa på kortet den 1:a i nästkommande månad. Till exempel: får vi din anmälan 16 mars får du ett kort som börjar gälla den 1 maj.

  • Digital ansökan - extern länk till Bankgirocentralen (BankID krävs)
    Via länken kommer du till Bankgirocentralen. När du fyllt i din ansökan så skickas uppgifter till din bank. De gör sen autogirodragningar från ditt konto.

    Vi får uppgifter om vilket kort du beställt. Vi skickar kortet hem till dig. 

  • Analog ansökan (Skriv ut, signera och skicka ansökan till oss)

I samband med ansökan om autogiro tar Dalatrafik en kreditupplysning.

Tack för du använder autogiro!  Om du behöver hjälp så kontakta vår kundservice.

Telefon: 0771-95 95 95
Telefontid: vardagar kl. 7.00-18.00 
E-post: kundservice@dalatrafik.se

Täckning på kontot

Du betalar ditt periodkort i efterskott. Första dragningen sker den 28:e i samma månad som kortet startar. Se till att det finns ett tillräckligt stort belopp på kontot för betalning den 28:e i varje månad. Om det inte gör det får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök. Det görs under de kommande vardagarna - högst under en vecka.

Om du tappar bort ditt kort

Vi har ”tappa-bort-garanti” om du tappar bort ditt kort. Kontakta vår kundservice så spärras ditt kort. Du får ett nytt kort hemskickat till dig.

Om du tappar bort ditt kort mer än tre gånger under ett år. Då debiterar vi dig 100 kronor per tillfälle. Pengarna dras från ditt konto.

Säg upp autogiro

Om du slutar att resa kollektivt eller ändrar dina resvanor. Då säger du enkelt upp ditt autogiro. Meddela oss senast den 15:e i månaden så slutar kortet gälla vid innevarande månads utgång.

Fält med * är obligatoriska.

Senast uppdaterad: 12 juli 2022